Det verkade ett tag som om Howie B glömt bort att göra egen musik. På senare tid har han mest hattat runt mellan olika projekt och gästspelningar. Senast producerade han U2s Pop och dessförinnan har han samarbetat med bland andra Björk, Massive Attack och Soul II Soul. Hans debutalbum, Music For Babies, som kom i vintras, uppfyllde inte riktigt förväntningarna. Han hade då precis fått en dotter och tillägnade hela skivan till henne, vilket väl var en god tanke, men tyvärr innebar det mest att den innehöll en massa jollrig natti natti-ambient.
Och Howie ska inte göra ambient. Han ska göra beats. Tjocka, runda, rätt långsamma hiphop-beats. Det är då han är som bäst.Hans nya album, Turn Off the Dark, visar sig också vara betydligt hårdare än debuten. Skarpare i konturerna, snabbare i tempot och snarare anpassad för dansgolvet än för spjälsängen. Men ändå är det inte riktigt vad jag vill ha av Howie B. Skivan är visserligen mer komplex än man kunde ana. Det är lätt att upptäcka nya kvaliteter vid varje lyssning och att tycka mer om den för varje vecka som går. Men ändå känns den lite för tjatig. Vi har hört den här typen av instrumentala beatjam i flera år nu och toleransnivån börjar bli ganska låg. En del riktigt smaskigt finns här dock: den hårda Switch och gamla singeln Buttmeat är briljanta och de mjukare ögonblicken, som Limbo och Baby Sweetcorn (Come Here), låter som de bästa stunderna från debutskivan. Det bestående intrycket är dock att Turn Off the Dark kom några år för sent för att kännas riktigt intressant.
Skivbolag:
Artist: