TR/ST – The Destroyer – 2

Sara Berg 00:00 12 Nov 2019

Jag märker att jag fortfarande är inne i förälskelsefasen när det gäller TR/ST, trots att det gått åtta år sedan jag började lyssna på honom. Allt han släpper är fantastiskt. Att han ens släpper någonting överhuvudtaget är fantastiskt. Varje ny låt är en gåva. Osv. The Destroyer – 2 är andra halvan av ett slags dubbelskiva, där den här delen är den lugnare, mer experimentella och mindre hitvänliga. Det är egentligen bara Iris som bjuder på Robert Alfons typiska lekar med electroeffekter och röstlägen. Men skivan innehåller även det fantastiska, intima och lågmält dramatiska spåret Destroyer, som är en av årets bästa låtar. En sorgesång med symfoniska inslag. Ändå går det inte riktigt att komma ifrån känslan av att detta är b-sidorna i en samlingsvolym.

Fleet Foxes - Shores

Fleet Foxes nya album är en skiva som mer än de flesta påverkats av det läge världen befinner sig i. Existensiella grubblerier har visserligen alltid varit en del av Robin Pecknolds essens, både musikaliskt och textmässigt, men här har covid-19 satt djupare spår än så.

Hanna Järver - Tusen täta lögner in

Hör och häpna! Hanna Järver är artisten som vi ungdomar förtjänar. Åtminstone om vi ska tro det som skrivits om henne i media. Resonemanget: en ung (!) artist som skriver och producerar sin musik själv, med välskrivna texter på svenska och ett någorlunda unikt sound. En bristvara helt enkelt. Många av de största svenska popartisterna är ju snart 40. Vi behöver nytt blod, vilken tur att vi har Hanna Järver.

John Riggebo – Krossa kuken krossa mig

John Riggebo har alltid gjort väldigt nedskalad musik. Väldigt alternativt, ibland svårtillgängligt och naket. Nytt för den här gången är ett elektroniskt sound vi inte riktigt hört förut. Riggebo är främst känd för sin retliga poesi.

Sångaren har en autotunad röst. Han sjunger över minimalistiska kompositioner med distade syntar, nästan i stil med chipmusik, genren där man hämtar ljuden från gamla spelkonsoller som Gameboy och Nintendo.