The Wave Pictures - Look Inside Your Heart

Tina Rosenfink 00:00 13 Nov 2018

En del musik är riktigt bra på att få fram särskilda känslor hos en. Det kan vara en låt som påminner om ett nostalgiskt minne som fyller dig med glädje, en skiva du lyssnade på på repeat vid ett break up och gör dig ledsen osv osv, ni fattar! The Wave Pictures nya album Look Inside Your Heart har följande effekter:

• ett tryck över bröstet,
  • att hjärtat slår snabbt eller hårt,
  • att du blir torr i munnen
  • att du får en klump i magen eller känner dig yr eller svag i musklerna.

Alltså samma symtom som vid ångest enligt Vårdguiden på 1177.se. Skivan beskrivs som “They return with the promised second album of the year, a warm, joyous record celebrating friendship, happiness and drunken party times.” Inget med den här skivan är varmt och mysigt, vänskapligt eller roligt. Vilka fester pratar de om? Till och med hemska släktmiddagar känns roligare än Look Inside Your Heart, för där finns det oftast en rolig farbror som pratar tonårsminnen från 80-talet när alla drack och körde utan bilbälte.

1 Visa kommentarer (1)

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.