The Lemon Twigs - Go To School

Patrik Forshage 00:00 22 Aug 2018

Uppskattningen av deras debut, proppfullt av glamriff och infantil smartness, steg The Lemon Twigs fullständigt åt huvudet. Inför sitt andra album har bröderna D'Addario skrivit en komplett musikal, och därmed ordentligt tagit sig vatten över huvudet.

Berättelsen handlar om chimpansen Shane, som uppfostras som en människa. Apans föräldrar spelas av bröderna D'Addarios mamma och av Todd Rundgren, och redan den rollbesättningen illustrerar projektets olyckliga kombination av hemsnickrat och överpretentiöst. De må ha hårdstuderat såväl sjuttiotalets Queen som Rocky Horror Show och Hair, men The Lemon Twigs glamoperetter blir snabbt överkokta och svulstiga.

Utan vare sig idéer, melodier eller kompetens och med ett framförande som dessutom är olyckligt skramligt och ofärdigt som av en ordinär high school-orkester blir Go To School till en ofrivilligt dråplig parodi på rockmusikal, inget annat.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.