The Charlatans - Different Days

Patrik Forshage 00:06 23 May 2017

För sig själva kommer de att skylla på tidsandan när Different Days inte får någon större spridning. Tiden var inte mogen för en Madchesterrevival helt enkelt, kan de muttra, och därmed var det ju inget värt att med stor noggrannhet rekapitulera storhetsdagarnas groove till exempel i Over Again.

Kanske har det något med saken att göra, men den egentliga orsaken är att det är alldeles för många låtar här som saknar skärpa och profil, och i synnerhet bland försöken att ta sig utanför sin bestämda genre. Plastic Machinery är ett positivt undantag, men alldeles för ofta flamsar The Charlatans bort sitt arv med anonymitet eller flamsiga flummigheter som den märkligt jordnära barnramsepsykedelian i There Will Be Chances.

Armand Mirpour - Rosor och popcorn

Det brummande ljudet från kylskåpet fick fasas ut i mixern. Så kan det bli när en skiva spelas in på 23 kvadratmeter, varav viss sång direkt genom datorns egna mikrofon. Lofi-soundet tar uttryck i burkiga instrument och ord som ibland är svåra att urskilja. Egentligen kanske det skramliga soundet skulle förstärka skildringen av svärta och trasig verklighet. Men istället lämnar den mig undrande kring om skivan är färdig eller inte.

Lost Horizons - In Quiet Moments

Lost Horizons släpper nu uppföljaren till Ojalá från 2017 i form av ett dubbelalbum med titeln In Quiet Moments. Lost Horizons utgörs av duon Simon Raymonde, tidigare bassist i Cocteau Twins, och Richard Thomas, tidigare trumslagare i bland annat Dig Juz. Skivan är maxad med drömsk och jazzig pop som framkallar varma känslor hos lyssnaren.