The Bland - Beautiful Distance

Tina Rosenfink 00:00 27 Aug 2019

Storslagna band kräver storslagna historier, och som tur är besitter The Bland många sådana. Jag har läst om upplopp i Italien och drunkningar i Stilla havet. Sanningshalten är helt ointressant för mig så länge berättelsen är intressant. Tydligen träffades bandmedlemmarna som tonåringar under en resa till Nya Zeeland och blev bästisar på ett sätt man bara kan bli bästis på när man befinner sig på andra sidan världen. Ensamma men tillsammans bildade de ett vänskapsband som sedan blev ett.. ja, rockband och resan som påbörjades utomlands fortsatte hemma.

Beautiful Distance är en coming of age-skiva som klappar ungdomen medhårs. Inspirerat av folk-pop, 60-tals rock och svensk indiemusik leker The Bland med våra känslor. Det är lika delar glatt som hjärtskärande, men alltid med en sårbar intimitet. Jag hör Tallest man on Earth, The Vaccines och Jens Lekman i en självklar mix av akustiska gitarren och fluffiga synthmelodier. Vissa låtar är bättre än andra, bäst är dock 17

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.