Superchunk – What A Time to Be Alive

Patrik Forshage 00:00 12 Feb 2018

”Break the glass, don’t use the door. This is what the hammer’s for”, sjunger de i Break the Glass, och det är textrader med många tolkningsmöjligheter.

Dels sammanfattar det Superchunks kompromisslösa forcerande. Deras högintensiva powerpop slår lika hårt som genremästarna Red Kross, med lika starka melodier och lika vässade gitarrer. I Mac McGaughan har Superchunk en ledare och leadsångare som är lika harmoniskt elegant som distinkt och kraftfull, och här får han dessutom vokalassistans av gäster som Waxahatchee-Katie Crutchfield och Stephin Merritt.

Dels illustrerar textraden den desperation som Mac McGaughan upplever efter det amerikanska presidentvalet, och den totalitarism han uppfattar är på väg att ta över. Den rasande Reagan Youth fångar essensen i vart Superchunk uppfattar att USA är på väg, och är tillsammans med Erasure och I Got Cut några av skivans allra vassaste stunder.

The School Book Depository - Bob and the Pitchfork Mob

The School Book Depository är namnet på det imaginära läromedelsförlag där låtskrivaren Fredrik Solfors släpper sina egna inspelningar. Idéen med musikprojektet var total frihet i skapandet och kreativiteten, att släppa musik så fort den är klar och inte vrida/vända/våndas över minsta lilla slinga. Frisläppt och enkelt, utan filter blev resultatet storslaget.

Prince — Originals

Förra året fick vi Prince studioinspelning av Nothing Compares 2 U på singel, och den var så mäktig och fantastisk att vi bokstavligen ramlade omkull, varenda en av oss. I samband med det antyddes att det fanns mycket mer av samma karaktär i Prince vita (eller snarare lila) arkiv, och nu är det dags att ta del av ytterligare 14 låtar som Prince skrev och gav till andra artister att spela.