Stormzy – Heavy Is The Head

levi hielle-bergstrom 00:00 16 Dec 2019

Stormzy är den enda brittiska rapparen som lyckats göra en klassisk Ruff Sqwad-instrumental, som Functions OThe Low, till en hit. Få har också tagit sig an sitt kändisskap med sådan vördnad som Stormzy. Debutalbumet Gang Signs & Prayers gav hela grime-genren ett uppsving i Europa tillsammans med lite hjälp från Skepta. Hans andra album Heavy Is The Head skiljer sig från debutalbumet  det märks att Stormzy har vuxit in i sin roll som publik person. Det är en mogen Stormzy som genom albumets 16 spår konstaterar att det är tungt att bära kronan.

Heavy Is the Head är ett personligt album som ger insyn i motgångarna som följer efter ett stort kommersiellt genombrott. Det står klart att Stormzy kämpar mot sina inre demoner på Rachael´s Little Brother där han beskriver hur han motar sina smärtor med SertralinPå One Second, som för övrigt gästas av underbara H.E.Rdelar Stormzy med sig av sin kamp mot depressioner och ämnet återkommer flera gånger genom albumet. Just därför blir positiviteten som genomsyrar albumets bästa spår Superheroes extra medryckande.

Det råder inget tvivel om att det är ansträngande att var rappare i slutet av 10-talet. Unga MCs går en efter en ur tiden och kvar blir omvärldens försök att hantera tomrummet de lämnar efter sig. Ingen har missat Juice WRLDs hastiga bortgång och tidigare i år omkom den brittiska rapparen Cadet, som tidigare samarbetat med Stormzy, i en olycka. Livet går fort för somliga i branschen och det är på tiden att rappare pratar om psykisk ohälsa utan att skapa musik som livnär sig på tragedierna. Det är just vad Stormzy lyckas med på Heavy Is The HeadMed ett inneboende lugn blandar han vackra och självrannsakande spår som Crown och Do Better med grovhuggen grime som Vossi Bop och Wiley FlowDen höga svansföringen som Stormzy har på de introspektiva låtarna är faktiskt välkommenStormzy visar att det finns vardagliga problem bakom scenens hårda yttre och att han absolut inte är en fulländad person vilket är något som rappare brukar ha svårt att erkänna.