Soulwax – From Deewee

Sara Berg 00:00 21 Mar 2017

Den belgiska brödraduon Soulwax har gjort en imponerande skiva, först kommer de tolv låtarna som vanligt, sedan allihop som ett långt spår, inspelade under en enda tagning i deras egen studio. Utöver Soulwax har de även dj-alteregot 2manydjs, en radioshow samt en remixarbakgrund. Här har de dessutom ett band bestående av ytterligare några musiker, mixerbord och ett helt gäng syntar. Musiken påminner om artister som MGMT, Hot Chip, Arcade Fire och Metronomy, fast med mer spaciga ljudeffekter och skruvande på diverse rattar. Kanske att låtarna är lite enahanda, med liknande partier, men det är möjligt att det är meningen, för att de även ska funka som en enhet. Det är mycket trummor, Kraftwerkiga stycken och en del disco. Schyst men inte magiskt.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.