Snatch

12:20 30 May 2000
I början av 1975 när Brian Eno låg hemma och gick på smärtstillande, knappt rörlig efter en allvarlig trafikolycka, och lyssnade på harpmusik på en trasig stereo som inte förmådde överrösta ovädret utanför, bestämde han sig för att prova på att göra något annorlunda. Väl tillbaka i studion började han experimentera med ljud på andra premisser. Ljud som inte kräver full uppmärksamhet men som, om man lyssnar mer ingående, blir lika påtagliga som taxin som nästan tagit hans liv i februarimörkret. Med hjälp av två analogbandspelare skapade han ett delay som vävde ihop några synthmattor som sedan av misstag spelades upp på halv hastighet för kollegan Fripp. Det oväntade resultatet döptes till [I]Discreet Music,[/I] låten som skapade ambientmusik. Alla som minns Skylabs [I]Seashell[/I] eller det löst sammanhållna albumet [I]Music For Babies[/I] vet att samma idéer vilar i bakhuvudet på Howie B. På nya albumet [I]Snatch[/I] kommer också liknande ambitioner till ytan i [I]I Can Sing But I Don't Want To [/I]och under de första minuterna av inledande [I]Gallway. [/I]Ett flygplan passerar utanför mitt fönster och en långsamt morrande sinusvåg tonas upp i dess ställe. In flyter sakta det ena kurrandet efter det andra, men när så breaket från engelske psykrockaren Neil Merryweathers [I]Space Ranger[/I] rumlar in, punkteras alla förhoppningar om att åtminstone en låt skulle vara lika groovig som Enos och David Byrnes [I]Regiment.[/I] Visserligen är trummorna på [I]Gallway[/I] finurligt uppklippta, men jämför man med producenten Latyrx betydligt mer avslappnade tillvaratagande av samma break blir Howie Bs klaustrofobisk och allt annat än inbjudande. Visserligen säger Howie att [I]Snatch[/I] tar itu med neuroserna kring kändisskapet, när folk blev mer intresserade av vem han gick ut med än av hans musik och det egna skivbolaget. Men så länge han tror att det rättfärdigar att göra en låt som [I]Black Oak, [/I]som låter som breakbeatversionen av steppmusikalen [I]Riverdance,[/I] kommer det roligaste med Howies skivbolag Pussyfoot att forsätta vara omslagsmakaren Toshios t-shirts.