Scissor Sisters

Carl Reinholdtzon Belfrage 15:26 27 Sep 2006
Scissor Sisters dolde inte sin kärlek till New Yorks gayklubbkultur när de släppte sin debut för drygt två år sedan. Deras genombrott och entré i musikvärlden får Pride-festivalen att framstå som något väldigt subtilt och prydligt. Gruppen bildades av sångaren Jake Shears och keyboardisten och basgitarristen Babydaddy 2001 under namnet Dead Lesbian and the Fibrillating Scissor Sisters. De övriga medlemmarna är sångerskan Ana Matronic, gitarristen Del Marquis och trummisen Paddy Boom. Gruppens namn kommer från en lesbisk samlagsställning och deras självbetitlade album från 2004 var en enorm framgång. Skivan sålde 2,4 miljoner exemplar bara i Storbritannien. 2004 var Scissor Sisters år. Bandet bar upp festival efter festival. Blev snabbt folkkära. Och den kommersiella pressen, liksom den alternativa, åt ur deras händer. Det gick inte att undgå deras cover av Pink Floyds Comfortably numb eller Take your mama out. Glatt, färgsprakande, dansant, extravagant och med en avundsvärd energi tog de över planeten. Nu är bandet tillbaka med albumet Ta-dah. Ta-dah är ett fantastiskt namn på ett album. Men innehållet är inte lika roligt. Det är en rätt oinspirerad historia. Låter som en lite hetsigare Elton John. En lite fantasifattigare David Bowie. Ett lite blekare Dee-Lite. Men framförallt hitsen, som gick direkt in i folkets hjärtan, saknas helt på Ta-dah. En klubb som Gay straight 2 Hell i Göteborg skulle fortfarande boka dem vilken dag som helst, även vilken annan klubb som helst för den delen, men det beror på att Scissor Sisters fortfarande lever på sin förra skiva. Ta-dah flyger bara på ångorna.