Promoe & Don Martin – Public Enemy

Armani Maleh 10:34 13 Jan 2019

Promoe och Don Martin använder hiphoppionjärerna Public Enemy som inspiration till drivkraften och namnet på deras nya gemensamma skiva. Enligt de själva behövs något så starkt som Public Enemys stil, ljud, attityd och budskap mer än någonsin år 2019. Men tyvärr har Promoe och Don Martin skapat lite för stora skor för sig själva att fylla.

Båda två är väletablerade artister, Promoe som många känner igen från svenska Looptroop Rockers medan norska Don Martin också är författare och DJ utöver rapkarriären. Skivan innehåller lika mycket politiska referenser och samhällskritik som förväntat, kombinerad med deras speciella reagge-garage-hiphop-hybrid, klassisk för de båda och som framgångsrikt framhäver lyriken. Även kombinationen av att blanda svenska och norska i en och samma låt är uppfriskande härligt (mitt favoritord på norska hittills är: hvordan*). Skivans nästsista låt Andrum är en galet mjuk och harmonisk låt där Promoe tar till sångrösten och omsorgsfullt smakar på alla ord innan de når mikrofonen. Tyvärr är det också här skivan börjar bli intressant och det är tyvärr lite för sent för min smak. Jag lämnas utan ett större intryck och skivans ändamål faller platt trots potential.

*Jag kan verkligen inte norska överhuvudtaget. Vågar därför inte ens kommentera något om Don Martins verser. Men ljudmässigt låter de bra i alla fall.