Parquet Courts - Human Performance

Patrik Forshage 00:00 7 Apr 2016

Berlin Got Blurry är visserligen det närmaste en konventionell indiepophit Parquet Courts hittills kommit, men annars är deras alternativrock mera gedigen än omedelbar. Den kan låta slarvig ibland, tafflig rentav, men den har ett hjärta av guld och lika ädla rötter. Influenserna är påfallande i Dust (tidiga Modern Lovers), Paraphrased (Pere Ubu) och i One Man, No City, som börjar som en frisk kusin till Violent Femmes och halvvägs landar i en tre minuter lång gitarrimprovisation som ligger för nära Sister Ray för att det ska vara en slump. Men Parquet Courts är mycket mer ett band i en tydlig tradition än ett band som härmar sina idoler. Deras musik lever och utvecklas i samma härad som till exempel Feelies och Yo La Tengo, och det innebär musik som är lätt att älska.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.

Tribe Friday - Trying Your Luck EP

När jag var 12 år skaffade jag Myspace och utgav mig för att vara en 18 åring med en modells profilbild. Jag skrev på knackig engelska till killar dubbla min riktiga ålder, och trots ringande varningsklockor och ständig rädsla över att bli upptäckt så var detta en väg in i musiken för mig. Genom Myspace hittade jag band som ingen i min närhet lyssnade på och ibland uppstod även en mailkorrespodens. Mitt största ögonblick var när Ceasars svarade.