Ossler - Stas

Patrik Forshage 00:41 31 Jan 2013

Ny kärlek och separation - för män med poetiska ambitioner finns inga andra livskriser som skapar sådana behov att uttrycka sig i storslagna metaforer. För Ossler leder skilsmässan till jämförelser med fåglar som faller från himlen, borttappade smycken och oxiderande metall. Den sortens dramatiska bilder passar utmärkt i de dova sångerna där sparsamma gitarrdissonanser förstärker attraktionen i Osslers obehag. Vänner av hans (och hans kollegor Christian Gabel och Micke Herrströms) arbetsgivare Thåström kommer att känna igen sig i mörkt suggestiva muller. Men där finns också ett försiktigt spirande hopp, och även om Stas i första hand är självterapi och läkandeprocesser för Ossler finns här allmänmänsklighet och skönhet nog för att göra skivan viktig oberoende av lyssnarens livssituation.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.