Kanadensiska Marie Davidson är ena halvan av darkwaveduon Essaie Pas, men gör även musik solo. Då är hennes låtar en blandning mellan ljudkonst, poesi och electro, ofta med cyniska och sarkastiska texter, med ett kritiskt metaperspektiv på genren hon verkar inom. Öppningsspåret på Working Class Woman heter Your Biggest Fan och handlar om kassa lines folk säger till henne när hon spelar live, upplästa till stompig, långsam klubbdancehall. Och så fortsätter det. Skivan är en halvt ironisk, halvt allvarlig uppgörelse med musikbranschen och människors fördomar om densamma. Låtarna är lika mycket performance som musik, repetitiva, kollageaktiga och mörkt elektroniska, på engelska och franska. Ibland blir det för mycket radioteater, som i flåsande och övertydliga The Tunnel, men för det mesta är det ett kul grepp, även om mer traditionella låtar som So Right är bättre. Här sjunger Davidson sin text på ett helt vanligt vis, till studsiga 90-talsdansbeats. Allra bäst är ändå instrumentala Burn Me, som bara är skönt klaustrodunkel och spökhusdramatisk.
Marie Davidson – Working Class Woman
Skivbolag:
Artist: