Ludwig Bell - Jag måste ha räknat fel

Sara-Märta Höglund 00:47 27 Mar 2013

”Med svavel skriver jag ditt förnamn/ Jag märker brev med c/o Satan”. Så inleder Ludwig Bell sitt andra soloalbum. Det är mil från de gulliga popsånger han en gång åstadkom med Dreamboy. Ändå är det, likt debuten, en samling drivna poplåtar som berör de ganska extrema topparna och dalarna (mest dalarna) av ett intensivt förhållande. Jag hade gärna sett att Bell tagit det politiska anslaget som fanns på första soloskivan ett steg längre. Nu blir det mest en enskild betraktelse från dårarnas sammansvärjning, även känt som ”kommentarsfältet”, och ett sjukhusbesök. Allra bäst är smittsamma Vinklar, med Weeping Willows-osande stråkar.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.