Linus Gxrdfeldt - Animal Tongue

Anna Bjermqvist 00:00 15 Apr 2021
Poeten Linus Gxrdfeldt levererar melodiös och intressant indie-postpunk i sin debut Animal Tongue. Skivan, som är producerad av Mattias Alkberg, har ett artistiskt uttryckssätt som känns väldigt genomtänkt och tilltalande. Multitalangen har tidigare släppt fyra poesiböcker - så inte helt oväntat är texterna riktigt fina. Temat kretsar om vad vi människor gör mot varandra och planeten.

Klingande gitarrer i en svängande dynamik tonsätter artistens expressiva och välbehagliga röst. Skivan är liksom lågmält mörk men ambitiös och medryckande på samma gång. Jag älskar skivans sista låt, den melankoliska Human Material, som avslutas med ett mysigt saxofonsolo. Det ska bli väldigt spännande att följa Linus Gxrdfeldts resa som artist - jag tror och hoppas att det här bara är början på något bra!

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.

Dropkick Murphys - Turn Up That Dial

Den irländska folkmusiken får mig att bara vilja vråla rakt ut i luften. Dropkick Murphys har än en gång skapat ett själsligt krig inom mig. Precis som att aprilvädret skiftar, mellan regn och sol, väcker deras musik liv i helt skilda känslor som slåss med varandra.