The Latin Kings

18:06 3 Nov 2003
Förutsättningarna är naturligtvis helt katastrofala. Dogge har ägnat sommaren åt att vara Spendrups-sponsrad allsångsledare på Kalas-turné, komplett med The Ark- och Tomas Ledin-låtar. Till sin fjärde skiva har de samarbetat med Cindee Peters, Janne Schaffer och Håkan Hellström. I Nöjesguidens förra nummer berättar Dogge att det inte är lika livsviktigt att rappa längre, "Man är glad att man fortfarande får göra det man älskar". Att Dogge rappar att "cred och respekt betalar inte mitt barns blöjor" på förstasingeln [I]Cashen dom tas[/I] känns mest som ett ängsligt ursäktande för att det här skulle vara TLK:s folkhemsskiva, den stora sell-out-plattan. Därför känns det skönt att [I]Omertá[/I] är en helt vanlig TLK-skiva. Maffia-titel, Scarface-intro, solkiga Salla-beats och självsäkra Dogge-rim. Varenda flashig gäst har använts med smakfullhet: Janne Schaffer lägger diskreta licks och Cindee Peters håller sig till att mässa i bakgrunden på avslutningslåten Tack Gud. Alejandro Leiva Wenger reciterar en förortsdikt över en uppklippt bugalú och försäkrar fortsatt goda relationer med DN:s kultursida, det låter dock inte alls lika krystat invandrarkitschigt som det kanske verkar på pappret. Och så Håkan Hellströms insats på [I]Hundår[/I] då, som kanske blir extra bra bara för att det borde blivit så dåligt. Inga Club Killers-fräsiga trumpeter, inget northern soul-beat, ingenting förutom återhållen melankoli och Dogges bästa rader på skivan: "Fäller ingen tår, 28 hårda år, jag går omkring och tar allt skit som jag får". Det är nästan där uppe med deras största stund [I]Shuno[/I] från 1996, en av de fem bästa låtarna som gjorts i Sverige någonsin. Dogges röst är kanske inte alltid vad den var, speciellt på de Beatnuts-färgade upptempolåtarna låter det ansträngt på ett sätt jag inte är van vid. Men när det behövs bränner det fortfarande till på ett sätt som ingen annan svensk rappare lyckas med. [I]Omertá[/I] må vara deras minst angelägna skiva men det är ändå The Latin Kings vi pratar om. Du vet att du behöver det.