Khruangbin & Leon Bridges - Texas Sun

levi hielle-bergstrom 00:00 7 Feb 2020

Khruangbin har aldrig varit rädda för att låta vitt skilda influenser mötas. Houston-trion som är döpta efter ordet för flygplan på Thai har tidigare slängt sig mellan funk, soul och psykedelisk rock utan att tveka en sekund. Leon Bridges däremot har en utpräglad soulröst med ursprung i Fort Worth, Texas. Hans debutalbum Coming Home från 2015 var en retrodoftande fullträff som blev nominerad till en Grammy för bästa R&B. Denna något udda konstellation delar givetvis en kärlek för The Lone Star State vilket märks på deras första kollaborativa projekt Texas Sun.

Hela EP:n har ett lågmält tempo som vaggar en fram och tillbaka. Khruangbin blandar genomgående country och funk på ett sällsamt sätt även om det i slutändan är Leon Bridges som räddar en från att bli uttråkad. Side skänker energi och visar Bridges potential. Kombinationen av det funkiga kompet och Bridges genomsouliga röst gifter sig verkligen. Emellanåt kan jag inte låta bli att tänka på en tidig Donny Hathaway när Bridges tar i. Min favorit från EPn är dock titelspåret som utan friktion får mig att längta till en delstat jag aldrig besökt

Till en början blev jag förvånad över att Leon Bridges kände ett behov av att samarbeta med ett band överhuvudtaget. Hittills har hans karriär inte behövt speciellt mycket understöd. Men efter att ha låtit Texas Sun rulla några varv blev det tydligt att det faktisk är Khruangbins prägel som får Bridges att skina på denna korta och nischade EPDet är helt enkelt en vacker samling låtar som speglar staten där genrer ständigt utmanas och solen värmer.