K-Ci & Jojo

Patrik Forshage 15:25 2 Mar 2001
Bröderna Hailey har ett uppdrag från Gud. Redan som ena halvan av Jodeci påbörjade de sin mission att skapa den perfekta soulballaden, ett arbete som de sedan fortsatt på två egna plattor. [I]X[/I], deras tredje presentation av försöken, rymmer ytterligare elva försök, och de kommer allt närmare fulländning. Liksom tidigare får många producenter delta i utvecklingsarbetet. Här finns gamla Jodeci-kompanjonen DeVante, här finns Emanuel Officer och Rory Bennett, och här dyker förstås balladmästare som Teddy Riley och Babyface upp. Ljudet är därmed ultramodern r'n'b även när ljud och knep från tidigare decenniers balladprofeter lånas in, medan de smöriga melodierna är av klassiskt snitt. Den som sätter på K-Ci & JoJo som festens sista låt för alla förälskade par riskerar att ha kärleksparen hasande runt golvet i närmare en timme. Kärlekshyllningar, sängkammarballader och gråtmilda stycken mixas tätt och brödernas fantastiska stämmor i flera lager kompletteras av vackra akustiska gitarrer i [I]Honest Lover[/I] av Los Angeles studioräv Dean Parks. [I]I Can't Find the Words[/I] är en renodlad retroballad där kören spinner i bakgrunden på verserna likt en nöjd men vaksam katt för att sedan attackera i refrängen. Gitarren är inte samplad från en soulplatta från 1969, men skulle kunna vara det. Halvvägs genom skivan ökar tempot på två spår, vilket bara förstärker skönheten i balladerna före och efter. [I]Thug N U Thug N Me[/I], där Tupac och Capucine gästar är snabbare funk med hård rap, och [I]Game Face[/I] har Timbalands sedvanliga staccatoljud i rytm och melodi, och är närapå lika övertygande som Aaliyahs [I]Try Again[/I]. På klassiskt manér har K-Ci och JoJo tvingats ta en konflikt kring sitt val av musik och textämnen med sina föräldrar, som hellre hade sett att sönerna fortsatt sjunga gospel i pappas kapell. Men mamma och pappa hade inte behövt oroa sig för sina barns plats i himlen. K-Ci & JoJo är en änglakör, vilka ämnen som än behandlas i texterna, och Tupacs uppdykande på [I]X[/I] visar att de redan har en betydelsefull beskyddare bortom floden Styx, om Gud mot förmodan skulle ha något emot de skönsjungande bröderna.