Joe Goddard – Electric Lines

Sara Berg 23:12 23 Apr 2017

När Hot Chip-mannen Joe Goddard gör musik solo låter det inte helt främmande från när han gör musik med sitt kändare band. Det är samma drivna electro, men med mer r'n'b korsad med gammal disco. Ordinary Madness är Whitney Houston möter Mariah Carey i cheesy sängkammarballad, i Human Heart är det istället en robot som fått sjunga andrastämman, medan titelspåret är en blinkande rymdballad. Eftersom jag har svårt för Goddards röst, är jag glad för att han tagit hjälp av gästsångare på majoriteten av spåren, men det är ändå något med den lite för kommersiella eller kanske banala ljudbilden som stör. Värst är avslutande Music is the Answer som låter som något som kommer att bli poppis på dansk hitradio, det är inte bra.

Armand Mirpour - Rosor och popcorn

Det brummande ljudet från kylskåpet fick fasas ut i mixern. Så kan det bli när en skiva spelas in på 23 kvadratmeter, varav viss sång direkt genom datorns egna mikrofon. Lofi-soundet tar uttryck i burkiga instrument och ord som ibland är svåra att urskilja. Egentligen kanske det skramliga soundet skulle förstärka skildringen av svärta och trasig verklighet. Men istället lämnar den mig undrande kring om skivan är färdig eller inte.

Lost Horizons - In Quiet Moments

Lost Horizons släpper nu uppföljaren till Ojalá från 2017 i form av ett dubbelalbum med titeln In Quiet Moments. Lost Horizons utgörs av duon Simon Raymonde, tidigare bassist i Cocteau Twins, och Richard Thomas, tidigare trumslagare i bland annat Dig Juz. Skivan är maxad med drömsk och jazzig pop som framkallar varma känslor hos lyssnaren.