Jessie Ware – What's Your Pleasure?

levi hielle-bergstrom 00:00 2 Jul 2020

För nästan tio år sedan släppte Jessie Ware sin debut-EP Nervous tillsammans med den engelska producenten SBTRKT. Trots att hon tidigt i sin karriär endast hade släppt en EP och gästat på SBTRKTs debutalbum gjorde hon ett ordentligt avtryck  sin samtid. Senast förra året släppte exempelvis stjärnskottet Octavian en cover på SBTRKT-låten Right Thing To Do tillsammans med Jessie Ware, som också var med på originalet. Genom åren har hennes solokarriär präglats av självrannsakande texter och en poppig ljudbild med elektroniska undertoner. På hennes fjärde album What's Your Pleasureåtervänder hon till den electrodoftande klubbatmosfären som fanns där i början av hennes karriär. Resultatet är förföriskt, intensivt och stundvis helt briljant.

På det 12 spår långa albumet finns en rad olika influenser och epoker representeradeSave A Kiss för tankarna till Robyn med sin bubblande och grandiosa produktion. Samtidigt är Ooh La La en subtil hyllning till 70-talsdisco med sin funkiga basgångTvetydigheten som präglar ljudbilden genom albumet är fantasieggande. Jessie Ware dras mot olika genrer utan att tumma på det trendkänsliga dunkla soundet som hon skapade i London för nästan tio år sedan. Albumet når sitt crescendo på titelspåret där Wares vackra stämma vägleder lyssnaren över det bultande beatet.

Influenserna som tränger sig på ligger som en tunn hinna över den dova pulserande elektropopen som Jessie Ware gjort till sin. Mystiken hon skildrar på What's Your Pleasure? är som hämtad från en sen klubbnatt där attraktionen mellan två främlingar på dansgolvet är påtaglig. Ett bättre sceneri för Jessie Wares vassa röst är svårt att tänka sig.