I skuggan av betongen

11:47 24 May 2000
The Latin Kings debutskiva från 1994 Välkommen till förorten behövdes. Vi snälla medelklas snubbar som är sådär oformligt positiva till invandring och alltid har varit det, fick på något sätt en bekräftelse för vår vänliga inställning. TLK var något man kunde hålla fram, något att varastolt över och ett steg mot ökad förståelse. Det fanns något i invandrarkulturen som vi kunde ta till oss, något som också var vårt. Många av mina bekanta såg i och för sig Latin Kings som något slags lytes komiska, roliga rapkillar med porriga och/eller genomtöntiga texter. Som ett slags förlängning av riksclownerna Just D eller som en uppdatering av Eddie Meduza (eller vad han nu heter). Och visst - de plumpa elementen fanns där,som i Halva inne och de grövre partierna i De e dej ja vill ha. Men därfanns också så mycket mer: förortsprogg för 90-talet, intelligenta samplingar och aggressiv rap, som tillsammans gjorde Välkommen... till enav årets mest angelägna plattor 1994. Två och ett halvt år senare kommer nu alltså I skuggan av betongen och TLKs groovefaktor är högre än tidigare. De släpiga, sköna basgångarna har fåttstörre utrymme, rimmen är bättre och kungarna är mer fokuserade än på förraskivan. Varför ändra ett vinnande koncept? tycks tanken vara. På nya skivanstår DJ Tony för introt, liksom på den förra. Vidare finns en låt om att Dogge och hans posse är bättre på att rappa än en massa losers, en låt om att man brukar må bättre när man har mått riktigt dåligt, en låt om att man inte ska bråka med de stiliga killarna i Botkyrka, ett par låtar om att ha sex, en låt om en kille som först var reko men sedan blev kriminell, en låtom att måla graffiti och en om att röka cannabis etcetera etcetera. Inget nytt under solen alltså och tyvärr räcker inte det att basgångarna och samplingarna blivit bättre för att räta upp leendet. Det hade behövts mer banbrytande uttryck för att verkligen få mig intresserad av Latin Kings nya skiva. Kanske har de blivit gamla och tråkiga. Kanske har jag blivit gammal och tråkig.