Hearts Hearts - Young

Christoffer Reichenberg 00:00 11 Dec 2015

Det är ny dag, och du är ändå uppe. Lätt frusen i dunklet som är en tidig morgon under halvåret som knappt bjuder på en handfull soltimmar. Du höjer volymen lite till, som en musikalisk värmekudde i lokaltrafiken.

Där och då är det ett perfekt tillfälle att lyssna på Hearts Hearts. Det österrikiska bandet som blev handplockat att släppa sin debut på det lilla skivbolaget Tomlab ifrån Köln, kända för sin fingertoppskänsla.

Kontaktytorna med en uppsjö andra samtida indieakter som gör smygande suggestiv pop är många, men Hearts Hearts lyckas genom hela albumet få sina låtar att särskilja sig och kännas egna.

Bandet formades i ett kloster vilket den dåvarande duon hade hyrt för att spela in ny musik. Det resulterade i att producenten blev en permanent del av bandet och sedan att ytterligare en vän tog plats. Kanske är det just inslaget av en meditativ miljö i form av klostret som har skapat den trovärdiga kontemplativa och vackra känslan i Hearts Hearts debut.

Small Black – Cheap Dreams

Brooklynbandet Small Black är aktuella med skivan Cheap Dreams. Det är dramatisk syntpop som hela tiden låter känslorna vara i fokus. Har du hört M83s låt Midnight City (du borde verkligen ha hört den) så förstår du vilka känslor som är i omlopp på albumet, även om de är något mer nedtonade här. Förvänta dig något rejält melankoliskt bland alla 80-talssyntar och vackra sångmelodier.

Saga Back - All Is Not Well In Heaven

Tydligen pluggar Saga Back heltid samtidigt som hon bedriver en musikkarriär där hon skriver och släpper musik. Här om dagen kämpade jag liksom med att vända strumporna åt rätt håll innan jag la dem i tvätten. Men det är inte bara att Saga släpper lite musik, hon släpper helt fenomenal sådan. Hon har blivit beskriven som "göteborgs musikaliska gömda pärla", även om hon otvivelaktigen kommer vara sjukt ogömd väldigt snart.