Harald Björk - Kris- & Konflikthantering

Christoffer Reichenberg 00:00 29 Apr 2016

Varje gång du lyssnar på Vocal House från Harald Björks andra album så börjar solen skina. Det finns empiri som backar upp de konsekvenserna av att spela denna makalöst vackra och samtidigt vemodig dansanta hit.

Efter musikalisk utflykt hos Studio Barnhus är producenten Björk tillbaka på egna Kranglan Broadcast för uppföljaren till debutalbumet som kom för sex år sedan. Precis som då så är albumet Kris & Konflikthantering en uppvisning i produktionsskicklighet. Det är ett imponerande bygge av olika genres inom den elektroniska dansmusiken. För många skulle försöket att komponera en samling låtar med så många olika uttryck ge spretigt eller ambivalent resultat, som att kasta alla dartpilar samtidigt och hoppas att någon träffar tavlan. Men så är det inte för Harald Björk. Det finns en tydlig klangbotten som minst sagt är Haralds eget sound som får allt att vävas ihop på ett perfekt sätt. Att vi i ena låten dansar i Detroit och i nästa är i Tyskland spelar ingen ingen roll när den absoluta taktfasta egna ljudbilden hela tiden inkapslar låtarna.

Med vackra ljud och ett ständigt närvarande sväng har Harald Björk gjort ett av årets bästa elektroniska album, som kommer att vara soundtrack för de allra sinnligaste och bästa festerna vi besöker i sommar. Och nästa sommar. Och sommaren efter det.