Tim Hecker - Love Streams

Christoffer Reichenberg 00:00 5 Apr 2016

En av de absolut främsta ljudkonstnärerna som seglar fram i den elektroniska musikens kosmos är tillbaka med ett nytt mästerverk. Senast vi hörde från Tim Hecker var med 2013 års rättmättigt hyllade Virgins, och nu får vi anledning att hylla kanadensaren igen. För Love Streams är ett rakt igenom sublimt verk. Det är en sådan magnifik närvaro i musiken att varje spår känns fysiskt i kroppen, och den musikalisk värld som byggs upp i och utanför de elva spåren är ett magiskt skådespel för ens sinnen. Love Streams är ett album som kommer få lyssnaren att vilja utmana det rent fysiska genom att försöka addera flera öron till sin kropp för att kunna ta in alla vackra ljud i Heckers chef-d’oeuvre.

Mark Lanegan Band - Somebody’s Knocking

Att Mark Lanegan som få andra klarar att fånga essensen hos både Nick Cave och Iggy Pop vet vi sedan länge, och här är det mörkt och hotfullt som sig bör, med lager av gitarrer, mullrande pukor och tung elektronik. Det är mäktigt, suggestivt och… lite förutsägbart, va?

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.