Tim Hecker - Love Streams

Christoffer Reichenberg 00:00 5 Apr 2016

En av de absolut främsta ljudkonstnärerna som seglar fram i den elektroniska musikens kosmos är tillbaka med ett nytt mästerverk. Senast vi hörde från Tim Hecker var med 2013 års rättmättigt hyllade Virgins, och nu får vi anledning att hylla kanadensaren igen. För Love Streams är ett rakt igenom sublimt verk. Det är en sådan magnifik närvaro i musiken att varje spår känns fysiskt i kroppen, och den musikalisk värld som byggs upp i och utanför de elva spåren är ett magiskt skådespel för ens sinnen. Love Streams är ett album som kommer få lyssnaren att vilja utmana det rent fysiska genom att försöka addera flera öron till sin kropp för att kunna ta in alla vackra ljud i Heckers chef-d’oeuvre.

Hanna Järver - Tusen täta lögner in

Hör och häpna! Hanna Järver är artisten som vi ungdomar förtjänar. Åtminstone om vi ska tro det som skrivits om henne i media. Resonemanget: en ung (!) artist som skriver och producerar sin musik själv, med välskrivna texter på svenska och ett någorlunda unikt sound. En bristvara helt enkelt. Många av de största svenska popartisterna är ju snart 40. Vi behöver nytt blod, vilken tur att vi har Hanna Järver.

John Riggebo – Krossa kuken krossa mig

John Riggebo har alltid gjort väldigt nedskalad musik. Väldigt alternativt, ibland svårtillgängligt och naket. Nytt för den här gången är ett elektroniskt sound vi inte riktigt hört förut. Riggebo är främst känd för sin retliga poesi.

Sångaren har en autotunad röst. Han sjunger över minimalistiska kompositioner med distade syntar, nästan i stil med chipmusik, genren där man hämtar ljuden från gamla spelkonsoller som Gameboy och Nintendo.