Tim Hecker - Love Streams

Christoffer Reichenberg 00:00 5 Apr 2016

En av de absolut främsta ljudkonstnärerna som seglar fram i den elektroniska musikens kosmos är tillbaka med ett nytt mästerverk. Senast vi hörde från Tim Hecker var med 2013 års rättmättigt hyllade Virgins, och nu får vi anledning att hylla kanadensaren igen. För Love Streams är ett rakt igenom sublimt verk. Det är en sådan magnifik närvaro i musiken att varje spår känns fysiskt i kroppen, och den musikalisk värld som byggs upp i och utanför de elva spåren är ett magiskt skådespel för ens sinnen. Love Streams är ett album som kommer få lyssnaren att vilja utmana det rent fysiska genom att försöka addera flera öron till sin kropp för att kunna ta in alla vackra ljud i Heckers chef-d’oeuvre.

Det Brinner - Bara öppna ögon kan se

2016 startade Matilda Sjöström från Steget ett simultant soloprojekt. Under namnet Det brinnersläpper hon vad hon själv kallar gråtdisco, ett fri genre som uppmuntrar till fuldans. Bara öppna ögon kan se är det andra albumsläppet under namnet.

ShitKid - Duo Limbo/Mellan himmel å helvete

”Jag måste tona ner min oförskämdhet, min högljuddhet, men jag vet inte hur”, suckar Åsa Söderqvist i Vredesterapi (eller ”I have to be a little less, a little less loud, but I don’t know how” som det heter för den som föredrar den engelskspråkiga varianten Anger MGMT). Men även om Åsa Söderqvist och Lina Molarin Eriksson i högsta grad bör tas på allvar behöver vi nog inte göra det med just det citatet.

A Girl Called Eddy - Been Around

På sitt debutalbum balanserade A Girl Called Eddy - eller Erin Moran som hon kallas i vardagen - på slak lina mellan Dusty Springfield och Nancy Sinatra, och med en elegant ekande retroproduktion signerad Richard Hawley är det fortfarande en pärla att upptäcka såhär 16 år senare.