Grant-Lee Phillips - Widdershins

Patrik Forshage 00:00 20 Feb 2018

Albumtiteln beskriver tydligen en motsolsrörelse i en bakvänd spiral, enligt Grant-Lee Phillips. Det betyder inte han är tillbakablickande i sin musik. Han använder sina ömsinta samtidsbetraktelser till att skildra empati och medmänsklighet i ett hårdnande samhällsklimat. Som singer-songwriter håller han - så amerikan han är - en kvalitetsnivå som ligger nära Elvis Costellos stillsamma stunder och Lloyd Coles smarta popsnideri. Sånger som Another, Another, Then Boom fyller hjärtat, Miss Betsy och Totally You Gunslinger är omedelbara klassiker, och hela Widdershins är ett hantverksarbete av högsta kvalitet.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift