Gabe Gurnsey – Physical

Sara Berg 00:00 4 Aug 2018

Man hör att Gabe Gurnsey frontade Factory Floor i tretton år, främst på de mörka EBM-beatsen, de karga koklockorna och den industriella robotkänslan som ligger över soundet, med den nedpitchade sången långt bak i mixningen. Låtarna är splittrade och kaotiska, med många ljudelement som ska samsas på liten yta, men det blir inte så rörigt som man kan tro. Snarare något slags flört med åttiotalets rymddiscofunk, fast i klubbig tappning. Som ett mindre aggressivt Factory Floor som träffat The Knife på flyget mellan London och Berlin, ett givande möte.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.