Fused

14:34 2 Mar 2001
Och så var det det här med engelsmän och crazy dansmusik. Jag antar att det ursprungligen var acid house-rörelsens fel. Larry Heards [I]Washing Machine[/I] var väl aldrig menad som en start på en hel ny genre, men det blev den. Chicagos soulfuturister hade väl inte tagit med Ibiza-semestrande britters drogvanor i sina beräkningar, och misstolkningen av en hel genre var ett faktum. Sedan dess har alla från Heavenly Social till Jockey Slut aldrig slutat kalla allt de uppskattar för acid house - housemusik som blivit galen. Da Books album [I]One Taboo to Go[/I] inleds med en pianoloop som låter som om den är samplad från en gravt snedpressad LP, men han har såklart bara modulerat till den i sin sampler för att vara crazy. Det låter fullständigt löjligt, men tusen fotbollsgrabbar höjer säkert sina pints i luften för det är ju acid house! Den andra låten är en vokal Björk-imitation om någon som har fått en atombomb av en kompis men inte kan använda den för att bruksanvisningen är alltför krånglig. Sen kommer fler muntra låtar i en mängd olika stilar men allt är så jobbigt plojigt att jag bara vill stänga av. Fused är, i likhet med Da Book, en svensk akt som tydligen bara går hem i England. De kör ett väldigt smart trick i första låten. Stråkarna får spela en slinga som låter väldigt bekant, men jag kan inte komma på vad det är för något, och i slutet av samma låt hör man elpianot citera nåt som jag tror kommer från det där konceptalbumet om gubbsjuka som Malcolm McLaren och Bootsy Collins gjorde för evigheter sedan. Record collection-rock är nog rätt uttryck - old school-sampling. 808 State gjorde det bäst när de upprepade Burt Bacharachs [I]Do You Know the Way to San José[/I] i slutet av sitt klassiska album [I]90[/I], men det är alltid roligt. Sedan blir det mest topplisteinriktad disco som är så slickt producerad att den passar bättre i schampo-reklam än på ett dansgolv. I pressreleasen kan man läsa att Fused tar ned dansmusiken till en easy-listening nivå (gör inte det!), att Fuseds gitarrist även gör porrfilms-soundtracks och att svenskar vet allt om bastu. Jag vågar inte åka till London längre om de ska hålla på så här.