Frida Hyvönen – Dream of Independence

Love Carbin 00:00 5 Mar 2021

Frida Hyvönen är tillbaka med ett nytt album, Dream of Independence. Fansen har fått vänta länge, senaste släppet kom för över fyra år sedan. Läser i en intervju att hon spenderat denna tid med att gå i psykoanalys för att förstå vad hon ville förmedla med denna skiva. Kanske hör man analysens effekt på albumet, för låtarna känns mer än någonsin, vare sig de handlar om moderskap, åldrande, eller begravningsceremonier.

Inga gamla lyssnare kommer bli chockade här, det mesta är sig likt och det är nog bäst så. Hyvönen är bekväm i sitt artistskap och har fokuserat på att renodla sitt låtskrivande. Låtarna på skivan är vackra och intima, och rymmer vemod och humor på samma gång. Men det bästa på skivan är faktiskt arrangemangen; även om de kan tyckas vara sparsmakade så besitter varje trumslag, varje cellostråk och varje vissling på albumet en otrolig slagkraft. Och när intensiteten på arrangemangen ökar, som på Head of the Family, inser man vilken mästerlig låtskrivare Frida Hyvönen är.

Dodie – Build a Problem

Dodie är en sån artist som jag värjt mig ifrån att lyssna på. Kanske för att hon påminner mig om 2017, när jag ville bli instagram-aktivist och lyssnade på Ocean Eyes av Billie Eilish på repeat. Visserligen är hennes debutalbum Build a Problem både välproducerat och fyllt av vackra låtar, men samtidigt känns det som att hon spelar det säkert (dvs tråkigt). Dessutom kan jag inte släppa känslan av att hon vill vara en snäll Billie Eilish.

Van Morrison - Latest Record Project Volume I

Jag minns än i dag första gången jag hörde Brown Eyed Girl. Bilradion spelade “tjalala” och det kändes omöjligt för mig att inte nicka i takt med huvudet. Då var jag bara drygt tio år gammal, men sedan dess har jag haft en svag punkt för soul-doktorn Van Morrison.

Sara Wohlin Zerpe – Gör det nu

Jag blir alltid patriotisk när det kommer till norrländsk pop. Vare sig det är Säkert, Katohjärta Honungsvägen eller Duschpalatset. Ber om ursäkt för min Umeå–centrism, finns så mycket mer också! Till exempel norrbottniska Sara Wohlin Zerpe som nu EP-debuterar med Gör det nu. Det är en fin samling med svensk indiepop som alla som gillar det Annika Norlin gör bör lyssna på.