Field Music - Open Here

Patrik Forshage 00:00 31 Jan 2018

De där självgoda brittiska tweedakademikerna med torr humor är lätta att känna igen. För även om Field Music spontant inte skulle vilja klumpas samman med sina äldre släktingar som The Move, 10CC, XTC och Thomas Dolby, eller Sparks-kusinerna från andra sidan i Atlanten, är likheterna slående så fort de öppnar munnen.

De försöker konstruera sväng och groove byggda på empiriska belägg och matematiska modeller, men viktigare ändå är att vara mångordigt witty och att lyckas bygga komplexa arrangemang- och vokalstrukturer runt i grunden ganska enkla popmelodier. På Open Here lyckas de något sätt med alltihop, inklusive ett kraftigt överanvändande av flöjter och 80-talssynthar, och även om det blir lite styltigt och högtravande ibland är det i högsta grad charmerande.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift