Field Music – Making a New World

Patrik Forshage 00:00 16 Jan 2020

I sina bästa stunder briljerar bröderna Peter och David Brewis  i den hyperintellektuella poptraditionen från 10CC och XTC. I sina sämsta stunder överintellektualiserar de och krånglar till det in absurdum, och på Making a New World är det avsevärt fler sämre än bättre stunder.

Det är ett temaalbum om bandets uppfattning av de långsiktiga globala konsekvenserna av första världskriget i ett brett perspektiv - vad annars. Texternas 19 kapitel är inte bara grammatiskt korrekta och stavelseanpassade till musiken, utan också sannolikt avstämda med ledande akademiker inom historia, samhällsvetenskap och genusvetenskap för saklig korrekthet. En eventuell examinator skulle berömma både ansats och genomförande, men en simpel musikrecensent förhåller sig annorlunda inför sådana akademiska bländverk.

Lyriken är nämligen trots behjärtansvärda perspektiv och uppslag just lika gripande som en pliktskyldig lärobok i historia, och ännu torrare är musiken. Varenda varenda plötsligt innovativt gitarrinpass, varenda trestämmiga körsång, varenda orgelljud, varenda baston och varenda triangelplingande låter utstuderat och djupanalyserat.

Bara Only In a Man’s World och Money is A Memory, två spår sent i skivans sångcykel som båda är försök att travestera Talking Heads akademiska artfunk, är stunder man kan tänka sig att återvända till av andra skäl än att kolla sina anteckningar. Som mueiutställning är albumet Making a New World visserligen pekpinnepedagogogisk men ändå imponerande i sin detaljrikedom och exakthet. Som skiva är den enbart utmattande.