Eric Palmqwist - En halv gris kan inte gå

Tina Rosenfink 00:00 1 Feb 2019

Trettio sekunder in på öppningsspåret Idiot tänker jag att Eric Palmqwist låter som en svensk version av Noah and The Whale. Sedan läser jag skivbolagets inforuta upptäcker att han har delat scen med just Noah and The Whale. Den här likheten är till Palmqwists fördel, det är bekant pop som vi känner oss bekväma med.

Musiken är vacker och lättsam, texterna sjunger däremot om någonting helt annat. På ett modigt och ärligt vis berättar Palmqwist om sitt före detta missbruk, om att bo i en husvagn och om parallellerna mellan hans eget liv och filmen Eternal sunshine of a spotless mind. Utan att jämföra med Avantgardet, delar Eric Palmqwist och Avantgardets sångare Rasmus Arvidsson liknande livsöden.

Och visst kan det vara lite tröttsamt och uttjatat att höra om mäns missbruk och kärlek till knark, men det gör mig inte så mycket. Jag har trots allt vuxit upp med Pete Doherty som flickidol.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.