Docenterna

Patrik Forshage 18:00 6 Jun 2002
Just när man trodde att Docenterna skulle kränga [I]Solglasögon[/I] och [I]Bensin i Blodet[/I] på veteranturnéer tillsammans med Boppers på Ålandsbåtar. Om de överhuvudtaget kunde sparka igång bandet som blivit en form av sommarsemester för medlemmarna. Men plötsligt sprakar det igen. Farbröderna Pihlgren och Lövgren, tant Schultz och nykomlingen Klingberg har vaknat ur sin Törnrosaslummer, och yrvaket upptäckt att man fått gladpoppiga efterföljare i form av göteborgska basister. Kunde snorvalpen Håkan Hellström så kan väl vi, menar Docenterna i ett anfall av pur popinspiration, och snor gitarriff från Johnny Marr i snabba och helt lysande poplåten [I]Underbar värld[/I] - kanske en av bandets bästa låtar någonsin. Den gamla orgeln kommer till heders igen i [I]Du är värd mig[/I], med nostalgiska kärleksminnen från 1994. Texterna sprudlar av inspiration och smarta formuleringar. "Du säger sånt som fånga dagen till mig, men du vet ju att jag jobbar heltid", eller det sensationella titelspårets oneliners som "Du kan bli stor som ett miljonprogram". Men Bilen, då? Självklart, det går inte att tänka sig en Joppe Pihlgren-skiva utan bensin. Den tvättar Joppe i inledningen till [I]Lovsång till mig själv[/I], innan det är dags att "tänka på refrängen". Men för första gången på många många år känns det som om Docenterna inte längre behöver grubbla över refränger, åter verkar den självklara popen flöda lika naturligt som kroppsvätskor. Långsammare [I]Champagne[/I] och [I]Ser du mig[/I] tillsammans med rutinösiga och återanvända singeln från förra året når inte samma standard som resten av albumet. Ett par sådana halvmissar är det enda som stoppar [I]Docenterna[/I] från att nå upp till det absoluta toppbetyget. Vem hade kunnat ana en sådan formtopp?