DJ Koze

15:15 22 Aug 2005
Technobolaget Kompakts Speicherserie är ett fack de använder för sina hårdaste, mest klubbinriktade tolvor. Ibland känns det som om att Stefan Kozala, DJ Koze, skulle kunna ta hand om hela serien själv. Förra året släppte han en låt som hette [I]Brutalga Square[/I], som lät ungefär så. Den är inte så stor och hård på grund av ett gigantiskt riff eller en melodi, utan för att produktionen hela tiden tydligt visar upp alla sina sömmar. Kompakt brukar ofta ha en fin sista touch på de produktioner de släpper, allt låter väldigt rent. [I]Brutalga Square[/I], och det mesta som kommer från DJ Koze, är istället techno med alla infall och alla knäppningar och skrap kvar i mixen. Den börjar med att någon spelar vad som låter som sked, ett ljud som sen eldar på låten in i ett stilla och ont vansinne. Allt känns "live", som att man hör det direkt på ett dansgolv. De komponenter som blir lite överstyrda får vara det. Basen får låta som att den slår igenom en vägg. En både full och fantastisk DJ tycker det blir bättre så. På Stefan Kozalas första riktiga album som DJ Koze (han är också medlem i poppigare International Pony, och samplar tyska countrystjärnor under namnet Adolf Noize), leder det mesta upp till [I]Brutalga Square[/I]. Speicher-liknande bomber blandas med trevlig, poppig ambient som heter saker som [I]Barock Am Ring[/I]. I varje låt känns det som att alla ideér och ljud får en chans att komma längst fram, om än bara för en sekund. I teorin är det rätt likt en annan av årets bästa skivor, Isolées [I]We Are Monste[/I]r. Där utgår Isolée från en grund, de senaste årens nydisco- scen, och skäggar till alla beståndsdelar så att det blir disco som spretar åt alla håll - som är "organisk" i den bästa meningen av det ordet. På samma sätt utgår Koze från Kompakttechnon och vispar runt bitarna tills de knappt sitter ihop längre. Saker ramlar hela tiden ihop i bakgrunden, och plötsligt har en låt som [I]Don't Feed The Cat [/I]gått från hård dansmusik till field recording av en bisvärm. Sen går den tillbaka igen.