Dani M - Pusher II

levi hielle-bergstrom 00:00 17 Jun 2019

En av Uppsalas främsta MCs är tillbaka för att följa upp förra årets album Pusher med Pusher II. Grammisvinnaren Simon Superti står för produktionerna på ett album som pendlar kvalitetsmässigt.

Svarta änglar har pondus och är ett starkt öppningsspår. Superti leker med gitarrer och snygga syntar samtidigt som Dani M är på tårna. Framförandet är rått och det låter verkligen som att han menar varje ord. Det är däremot Leyley som är albumets bästa låt. Över inspelningar från Supertis vinnartal på grammisgalan så tar Dani M ton och visar att duon verkligen kan skapa magi. Efter dessa spår så tappar Pusher II sin glöd. Mina söner och Amsterdam har inte samma tempo och lyster som de tidigare nämnda låtarna. Dani Ms politikerförakt på Politrix II finns redan i en bättre version, nämligen låtens första upplaga på förra albumet.

Det är svårt att tolka Pusher II. Att återanvända koncept kan vara effektfullt. Amerikanska rappare som Lil Uzi Vert och Trippie Redd har också uppföljare på både låtar och album även om de verkar i en helt annan kontext. Hela labyrints diskografi har ett visuellt koncept som återkommer på omslagen. Men i detta fall så känns det mer som en upprepning, inte en utveckling av konceptet. Det är oerhört hård konkurrens på den svenska hiphopscenen och Pusher II står inte ut i den strida ström av ny hiphop som släpps. Med detta sagt så är Svarta änglar och Leyley två oerhört bra låtar, men albumet som helhet övertygar inte helt.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.

Paul Weller - On Sunset

Det hade kunnat barka därhän. Ju äldre den en gång så så distinkta popeleganten blivit, desto mer har han velat visa mer eklektiska, experimenterade och alltför ofta kosmiska sidor av sig själv. Medan flummeriet har tagit allt större plats i hans musik har den blivit allt mindre angelägen.

Och just så börjar det, med en låt som är ett sentimentalt samtal med - observera ”med”, inte ”om” - en discokula, och varningslamporna blinkar intensivt när låten halvvägs övergår från låt till friformigt ljudcollage.