Chuck Prophet - The Land That Time Forgot

Patrik Forshage 00:29 25 Aug 2020

Den romantiskt sentimentala amerikanska gitarrrocktradition som Chuck Prophet verkar i, och bemästrar till fullo, är tidlös. Det allra mesta på The Land That Time Forgot hade kunnat vara från ett tidigt sjuttiotalsalbum med Elliott Murphy eller Garland Jeffries, från ett album av Syl Sylvain eller Tom Petty från åttiotalet, eller - well - ett Chuck Prophet-album (eget eller med Green on Red) från precis närsomhelst. Med starka melodier och robusta arrangemang med lagoma mängder americanadetaljer, med ett gediget framförande och med välskrivna texter där idoler som Johnny Thunders hyllas är The Land That Time Forgot ett strålande bra rockalbum, som till slut burdust placeras i sin samtid genom en rättfram och vass uppmaning till USA:s sittande president i Get Off the Stage.

Small Black – Cheap Dreams

Brooklynbandet Small Black är aktuella med skivan Cheap Dreams. Det är dramatisk syntpop som hela tiden låter känslorna vara i fokus. Har du hört M83s låt Midnight City (du borde verkligen ha hört den) så förstår du vilka känslor som är i omlopp på albumet, även om de är något mer nedtonade här. Förvänta dig något rejält melankoliskt bland alla 80-talssyntar och vackra sångmelodier.

Saga Back - All Is Not Well In Heaven

Tydligen pluggar Saga Back heltid samtidigt som hon bedriver en musikkarriär där hon skriver och släpper musik. Här om dagen kämpade jag liksom med att vända strumporna åt rätt håll innan jag la dem i tvätten. Men det är inte bara att Saga släpper lite musik, hon släpper helt fenomenal sådan. Hon har blivit beskriven som "göteborgs musikaliska gömda pärla", även om hon otvivelaktigen kommer vara sjukt ogömd väldigt snart.