Caught In a Trap and I Can't Back Out Cause I Love You Too Much, Baby

09:58 24 May 2000
En sak först: är det okej om jag bara kallar den för Caught? Ellermöjligtvis "den där plattan med den långa titeln som plankaröppningsraderna i Suspicious Minds?"Bra. Då kan vi gå in på viktigare saker. Som hur kul det är med artistersom bryter mot branschens alla oskrivna regler om hur man hanterar enskivkarriär. Så sent som i våras var den gamle American Music Club-ledarenkommersiellt högintressant, med ett ovanligt radiovänligt album producerattillsammans med Peter Buck från R.E.M. Men redan då viskade hanom att hansnart ville släppa den här plattan; som är en solklar sidstepp tillbakatill ett betydligt taggigare och bråkigare alternativland. Till hälften ärdet råa soloinspelningar, till hälften bandtagningar tillsammans med KidCongo Powers, Sonic Youths Steve Shelley och James McNew från Yo La Tengo.Han har dessutom under hösten varit aktiv med allt från poesiläsningar tillatt spela in och framföra obskyr filmmusik - och lär också finnas med iväldigt hög grad på det kommande albumet med Kid Congos egen grupp, CongoNorvell. Sådant mångsysslande är nästan alltid av godo, om man inte är väldigt petigmed att allt en artist släpper ska vara hundra procent gediget ochgenomarbetat. Själv tar jag lika gärna del av skisser och råmaterial, ivarje fall av en låtskrivare med Eitzels begåvning - och åtminstone tillhälften är Caught helt omistlig, med en makalös styrka i berättandet och enröst som, likt nästan ingen annan, sammansmälter Det Onda, Det Fula och DetHopplösa till märkligt vacker musik.
Skivbolag: 
Artist: 

Fler musikrecensioner

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!