Camila Cabello - Camila

Sophie Winberg 11:44 14 Jan 2018

Det är två väldigt olika saker att vara del av en grupp och att stå på egna ben som soloartist. Övergången har skördat sin beskärda del av offer. Fast sen finns ju Beyonce såklart.

Camila Cabello blir med denna solodebut den första att lägga Fifth Harmony-hatten på hyllan, lämna gruppen bakom sig och ta steget till soloartist. Efter att de kvarvarande medlemmarna puttade en skyltdocka föreställande Camila från scenen under en spelning framgick det tydligt att hennes sorti från gruppen inte var helt okomplicerad, men istället för den bittra hämndplatta á la Taylor Swift man hade kunnat vänta sig har Cabello istället släppt ett helt ok pop-verk fullt av personlighet.

Camila Cabello är inte Beyonce, men hon har inte heller släppt en dålig solodebut. Plattan lutar tungt på hennes kubansk-amerikanska ursprung och är långt ifrån Fifth Harmonys aggressiva klubbmusik full av sexuella anspelningar. Det är istället lågmält bra. Singeln Havana ft. Young Thug är med sina tydliga Rihanna-vibbar plattans höjdpunkt, men albumet innehåller också andra små guldkorn som Real Friends, en singel inte helt olik förra årets favorit Bad Lier av Selena Gomez.