Black Stone Cherry - Family Tree

Christoffer Bertzell 17:12 14 Apr 2018

Jänkarna kan onekligen spela sin rock n roll men är till skillnad från konkurrenter som Rival Sons och The Temperance Movement lite för städade. Det saknas smuts för att sätta kronan på verket. Denna diskrepans mellan rockens själ och utförande gör att bandet emellanåt känns något tråkiga rent av, samtidigt ska de sägas att de ibland lyckades föra samman ett snyggt möte mellan sydstatsrocken och Motown. Det kan landa väl nära platt radiorock, vilket förklarar varför de drar fans från både Lynyrd Skynyrd och Shinedown, men ger likväl bra låtar. Ett starkt kommersiellt koncept som dock skulle må bra av lite mer attityd.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.