Beth Gibbons & The Polish National Radio Symphony Orchestra – Henryk Górecki: Symphony No. 3 (Symphony of Sorrowful Songs)

Sara Berg 00:00 31 Mar 2019

När Portisheads frontfigur Beth Gibbons nu är tillbaka efter tio års tystnad, var det nog få som kunde föreställa sig att det skulle ske i form av en polsk opera. Inspelningen är från 2014, då Gibbons framförde Henryk Góreckis verk i Warszawa, på samma scen som Jonny Greenwood från Radiohead och Bryce Dessner från The National. Detta är lika mycket en missmodig stråksymfoni som en förtjusande vacker och återhållsam sorgesång. Jag tycker framför allt om det blyga, melankoliska pianot och den mjuka stråkbädden i det tredje stycket, Lento cantabile semplice, som aldrig tröttnar och aldrig tråkar ut. Gibbons visar sig dessutom vara fantastisk som klassisk sångerska, en karriärväg jag hoppas att hon fortsätter att utforska.

Girlhood - Girlhood

Ryktet säger att Christian Pinchbeck och Tessa Cavanna, som tillsammans utgör musikduon Girlhood, spelar in, skriver och producerar sin musik på en kanalbåt förtöjd vid Notting Hill i London. Pinchbeck har sedan länge ägnat sig åt musikskapande på sin kanalbåt och en dag i sorlet av förbigående utmärkte sig en röst extra mycket. Sjungandes och strosandes hade Tessa Cavanna fångat Christian Pinchbeck uppmärksamhet, och på den vägen är det.

Ty Dolla $ign – Featuring Ty Dolla $ign

Som huvudartist har Ty Dolla $ign varit en sådan där rappare/RnB-sångare som aldrig fått någon att höja på ögonbrynen. Lite skön, basig hiphop, men inte mer än så. Som gäst däremot, har han varit kung. En frekvent gästartist i amerikansk rap, inte minst på Kanye Wests senaste tre-fyra album.