Beirut - Gallipoli

Tina Rosenfink 00:00 30 Jan 2019

Sedan Beirut började släppa musik 2006 har de haft ett oerhört tydligt sound. Jag skulle vilja påstå att det är både en styrka och en svaghet, eftersom jag aldrig blir besviken, men inte heller överraskad. Nya skivan Gallipoli är minst lika trallvänlig, snäll och folkpoppig som tidigare släpp. På ett vis så får Gallipoli ett oförtjänt högt betyg av mig men eftersom jag är en person som älskar att vaggas in i rutiner och är ganska rädd av mig, så tycker jag om det trygga som Beirut erbjuder.  Är man dessutom svag för trumpeter, Zach Condons stämma och hans gamla Falfisaorgan (som vi tidigare hört i Gulag Orkestar och The Flying Club Cup) är det här kanon. Varför förändra ett vinnande koncept?

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.