Beck - Colors

Patrik Forshage 01:16 13 Oct 2017

No Distraction heter det femte spåret på Becks nya album, och det är en titel som är helt uppåt väggarna. Här anstränger han sig nämligen för att låta så mycket som Sting som han kan. Gud vet varför, men eftersom han lyckas fruktansvärt väl är hans torskreggae den värsta distraktion man kan föreställa sig. Jag menar, kom igen! Någon måtta får det väl ändå vara. Sting?

Efter den går det inte att återhämta sig, och då spelar det ingen roll att titelspårets vassa Beatles-påverkade powerpop är alldeles utmärkt, eller att det finns flera exempel på att han fortfarande behärskar den postmoderna disco och funk han patenterade på 90-talet. Sådant överskuggas obönhörligen av skivans absoluta bottennapp, som dessutom får sällskap bland det olyssningsbara av en nästan lika en uschlig US-punklåt i I’m So Free, en dumbanal pojkbandsrefräng i Dreams och en billig Gorillaz-ripoff i Wow med rap och worldmusicinfluenser.

Att släppa sitt 13:e album fredagen den 13:e är att utmana ödet, men här är det för många olyckor samtidigt för att Beck ska kunna skylla på otur.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift