Beck - Colors

Patrik Forshage 01:16 13 Oct 2017

No Distraction heter det femte spåret på Becks nya album, och det är en titel som är helt uppåt väggarna. Här anstränger han sig nämligen för att låta så mycket som Sting som han kan. Gud vet varför, men eftersom han lyckas fruktansvärt väl är hans torskreggae den värsta distraktion man kan föreställa sig. Jag menar, kom igen! Någon måtta får det väl ändå vara. Sting?

Efter den går det inte att återhämta sig, och då spelar det ingen roll att titelspårets vassa Beatles-påverkade powerpop är alldeles utmärkt, eller att det finns flera exempel på att han fortfarande behärskar den postmoderna disco och funk han patenterade på 90-talet. Sådant överskuggas obönhörligen av skivans absoluta bottennapp, som dessutom får sällskap bland det olyssningsbara av en nästan lika en uschlig US-punklåt i I’m So Free, en dumbanal pojkbandsrefräng i Dreams och en billig Gorillaz-ripoff i Wow med rap och worldmusicinfluenser.

Att släppa sitt 13:e album fredagen den 13:e är att utmana ödet, men här är det för många olyckor samtidigt för att Beck ska kunna skylla på otur.

El Perro del Mar – We are History

El Perro del Mar har gjort en till hälften mycket fin EP. Jag älskar framför allt de sorgsna och sorgliga låtarna, eftersom hennes ledsna och bedjande röst funkar så bra då. Som i Mirror, där hon sjunger om att fucka upp och be om förlåtelse, eller i Each Man to his Own och We are History, vilka båda är ömsinta, ljuva och pampiga samtidigt.

The Skull Defekts - The Skull Defekts

En tung rytm dunkar stenhårt bakom ett gällt intensivt vinande när The Skull Defekts självbetitlade avskedsalbum inleds med A Brief Introduction to Rhythm, Dub, Life and Death, och det dröjer en stund innan jag inser att just de ljuden inte finns på skivan utan kommer från en pålkran och en energisk snickares cirkelsåg på bygget jag passerar. Jag får lov att stanna till och njuta min egen Industrial Construction Remix där de omgivande ljuden blandar sig perfekt med The Skull Defekts musik.

Hieroglyphic Being – Red Notes

Under sitt alias Hieroglyphic Being har Chicago-baserade Jamal Moss alltid gjort mer experimentell än publikfriande house. Och den här skivan är inget undantag. Det är inte ens alla låtar som går att dansa till, vilket känns som housemusikens största no-no. Eller, går gör det säkert, om man inte är så kinkig när det gäller basen. Här är den hackig, hetsig eller helt obefintlig och inte alls särskilt medgörlig. Jag skulle kalla detta för splittrad konstmusik snarare än sammanhållen klubbmusik och som sådan är den bitvis rätt trevlig.