Be Here Now

admin-kollegorna 11:55 25 May 2000
Några minuter in i Fade In-Out kommer skriet som får mig att undra om jag någonsin i hela mitt snart 30-åriga liv hört maken till sång.Närheten i det svullna arrangemanget får mig att hänryckt stänga av kassettdäcket och spola tillbaka för att höra det igen. Knäckande. Efter att formligen toklyssnat på kassetten är jag övertygad om att det inte kan komma en bättre platta i år. Frågan är när det senast kom en platta som kan mäta sig med den här. Detta är absolut Oasis bästa platta hittills och det är helt klart en av de allra bästa jag har hört i hela mitt liv. Inse vikten av de två påståendena ovan och du inser hur bra plattan är. Soliditeten, pondusen, fingertoppskänslan och den så väldigt tydliga bildenav fem personer som vet att det de spelar in är stor musik som kommer att få världen på knä är så självklar att man baxnar. Allting stämmer. Verserna är superba små aptitretare oavsett om vi snackar värsta huliganlåten eller mer tillbakalutade betraktelser, fyllda av finesser i väntan på huvudrätten; de magnifika refrängerna. De är så till den milda grad klockrena att det hädanefter borde heta Noelrent närman snackar omedelbara diton. Jag älskar deras fläskiga arrangemang med tonvis av allt; det är så mycket arenarock du kan tänka dig. Och jag älskardet så till den milda grad. Oasis är bäst.

Therion - Leviathan

För att vara så pass etablerat som Therion är arbetar de i en högst perifer miljö, bortom trender och regler. Det gör det svårt att veta vad man ska förvänta sig av bandledaren Christofer Jonssons gotiska symfoniska operametal. Men inför denna sjuttonde fullängdare var ambitionen uttalad att ta fram Therions mer ”hittiga” stunder.

Michaela Åberg - Merry Crisis

Så länge jag kan minnas har jag varit svag för psykedelisk rock. Musiken lyckas många gånger gräva sig långt innanför huden, men det finns även flera fall då psykrocken har misslyckats och i stället framstått som pretentiös. Det hela beror helt enkelt på vem artisten är.

Bicep – Isles

2020 var ett år av hemmasittande, men på Isles har Bicep gjort en musikalisk jorden runt-resa, influerade av Londons alla ljud.