Audio Bullys

15:11 22 Aug 2005
En vinter för några år sedan var Audio Bullys heta. De gjorde big beat som kallades "huliganhouse" och de var en till av de där länkarna mellan poprock-folk och dansmusik som man börjat tröttna på att leta efter idag. Audio Bullys funkade nog mycket för att de signalerade engelsk fotbollsmanlighet (alltid populärt i Sverige), men inom dansmusiken symboliserade de just då också bara något lite roligare. Vintern 2003 var de ett alternativ till slentriandjup, seriös house och spirituell techno. Några som kissade blaskig öl på alla housetraditioner. Det blev några fantastiskt roliga klubbkvällar, lite för mycket såna där casualkläder, och sen var man nöjd. Att Audio Bullys, som tog slut redan innan deras första album officiellt släpptes, kommer med en till skiva känns bara konstigt. Vi gör andra saker nu. Men det kanske bara är jag. För den här gången har de helt passerat oss musikjournalister med våra konstiga trender och satt en liten Nancy Sinatra-sampling i krysset på alla Dancecharts och radiolistor i hela världen. Nya singeln [I]Shot You Down [/I]är en välkalkylerad, enkel och genomtänkt Hit. Men om man nu någonsin verkligen använde Audio Bullys till något så var det ju inte till att tänka. Deras genombrott, [I]We Don't Care[/I], var brötig och jobbig musik. Det fanns en fin liten video med ett barn som var huligan. Nu får vi Nancy Sinatra, en kultigt animerad video och tyvärr också en skiva som heter [I]Generation[/I], med sexton låtar till. Vissa är nästan vanlig engelsk pop, uthärdligt och menlöst. Annat är medelålders big beat med en av Englands i särklass sämsta rappare över. Det värsta är att han verkar nästan nykter nu.