Anohni – Paradise

Sara Berg 09:17 19 Mar 2017

Anohni hette tidigare Antony Hegarty och är mest känd som sångaren i Antony and the Johnsons. Nu gör hon musik under namnet Anohni, och hon är arg. Den här ep:n är ett tonsatt hat mot allt mellan kristendom och miljöförstöring till intolerans och orättvisor. Musiken är desperat, dramatisk och mörk, full av förvrängda och stundtals ganska skrämmande ljudeffekter (Jesus Will Kill You), blandat med nästan Beyoncé-liknande, genomproducerad powerpop (Ricochet). Det är en mer ärlig och personlig skiva än hon gjort tidigare. Men precis som det ofta blir när texten och budskapet är viktigare än soundet, blir även dessa låtar mer ett – förvisso rättfärdigt – anförande om medmänsklighet, frihet och ansvar än något man lyssnar på för musikens skull.

Young Thug – So Much Fun

So Much Fun är Young Thugs första riktiga studioalbum, vilket kan vara något förvirrande. Med 18 mixtapes, ett samlingsalbum, tre EPs och en ofantlig mängd singlar i ryggen så är frånvaron av ett ordentligt album snarare ett tecken på att formatet tidigare har varit ointressant för Thugger. Om det är något han kan så är det att gå sin egen väg. Young Thugs avantgardistiska stil har legat som en grogrund för andra udda stjärnor som Gunna, Lil Baby och Lil Keed.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.