Alla talar svenska

13:11 31 May 2000
Egentligen handlar det inte så mycket om huruvida alla talar svenska eller inte. Frågan är om det är bra eller dåligt. Ingen miserabel grupp har någonsin automatiskt blivit bra bara för att de framfört sina texter på modersmålet, just som ingen bra grupp har tappat sina kvaliteter för att de valt att uttrycka sig på svenska istället för engelska. Och även om de inte är många har några inhemska akter lyckats göra verkligt bra hiphop på svenska. Petter är det senaste exemplet, men han har en tradition att luta sig mot. Mycket av det Just D gav ut får betraktas som klassiskt i sammanhanget. Och delar av Latin Kings produktion, framför allt från den senaste skivan, är riktigt bra. Bara för att nämna några. Den här samlingsskivan med svensk rap - föredömligt initierad av eldsjälen Johan Kimrin - innehåller även den några verkligt lovande akter. Johans egen grupp Reflx inleder med tre låtar (inklusive en svensk version av De La Souls [I]Ring Ring Ring (Ha Ha Hey)[/I]) som är roliga i sin gladfunkiga framfusighet. Frotté lyckas i stort sett med allting utom gruppnamnet - och plockar hur många bonuspoäng som helst med en grym sampling från en av Bamse-filmerna. Oskar Franzén bidrar med en låt som inte bara är snygg och intelligent, utan dessutom bär den obetalbara titeln [I]Vinter é fel[/I]. Så många bra grupper på en och samma skiva borde bli en milstolpe inom svensk hiphop. Istället slutar det som ett underligt och splittrat möte mellan framtidslöften och glada amatörer. Varför sade ingen ifrån när den hyperkonstiga gruppen Polki ville vara med? Hur kommer det sig att Mat åt far fick plats på den här skivan? Varför berättade ingen för Mazy & Agent Röd att deras två låtar suger stor tid? Ojämnhet är jobbigt. Det är trist att de kvalitativa akterna blandas upp med urvattnade audiomissfoster som med nyktra öron aldrig hade fått lämna demostadiet. Hoppas att uppföljaren redigeras med hänsynslös ärlighet och att allt som är ointelligent, illiterat och menlöst sållas bort nästa gång. Då kan det bli hur bra som helst.