Självklart måste sångberättelsen om två invandrare i Texas, Salvo från Italien och Diego från Mexico, sättas i sin samtida amerikanska inrikespolitiska kontext, och Alejandro Escovedos sätt att skildra den fördomsfullhet huvudpersonerna utsätts för är träffsäker och stark. Det beror sannolikt på att skivan också är en självbiografisk återblick på Alejandro Escovedos egen upplevelse av att växa upp med mexikanskt ursprung i södra USA.
En del av utanförskapet var självvalt. ”We love the Stooges and we hate U2” sammanfattar han sin ungdoms subkulturella utanförskap i Outlaw for You, bjuder in The Stooges James Williamson på gitarr, citerar Iggy och och namndroppar Johnny Thunders, Jack Kerouac och James Dean. Men inte ens punken var fri från etniska och nationella gränser, och i centralverket Sonica USA med självaste Wayne Kramer blir låtens huvudkaraktär lika överraskad som lättad när han snubblar över ett av Austins första flerspråkiga punkband (där för övrigt Alejandro Escovedos bror var med). ”I saw the The Zeros and they looked lika me!”
Footsteps in the Shadow är en isande skildring av flyktingar på väg över gränsen, och i titelspåret konstaterar Diego att ”I lost my innocence to the ICE”. I Rio Navidad konfronteras han av aggressivt rasistisk Texas Ranger på sin kusins bröllop. Efter att ha tagit emot tillmälen och hån för sitt namn hittar han fotfästet och svarar tillbaka, stolt över sitt ursprung och sitt namn. ”It's a fucking name you're too stupid too pronounce…it’s a name that could kick your ass.”
Musikaliskt rör sig The Crossing fram och tillbaka över gränsen mellan sjuttiotalets klassiska rock och samma eras punkigare utmarker. Ballader som Something Blue med gråtmild orgel är klassisk Manhattan-rock från sent 70-tal, i klass med det bästa från Garland Jeffreys och Syl Sylvain, och det finns stunder som på samma sätt befinner sig i Mink De Villes häraden. Texas-kollegan Joe Ely dyker upp som gästartist, och i starka Waiting for Me sjunger Alejandro Escovedo duett med Peter Perrett från The Only Ones, med samma bands John Perry på gitarr. Teenage Luggage är hetsig new wave som under Alejandro Escovedos ungdom, och även om det drar ut lite för långt är The Crossing lika mycket en gripande berättelse som en utmärkt rockskiva.