3

17:03 24 May 2000
Jag har alltid placerat Blacknuss någonstans långt bak i huvudet, delvis avfärdat som ett slickt soulband bestående av fingerfärdiga musikhögskoleelever. Lite för snyggt, lite för polerat, lite för mycket Jamiroquai utan Jay Kay. Vad jag helt missade på vägen var att Blacknuss är ett fantastiskt partyband. Sällan har jag dansat så mycket på en konsert som när bandet spelade i den gamla dansbandslokalen Amiralen under Popstad i Malmö tidigare i år. Och även om bandet kanske gör sig allra bäst på scen så genomsyrar samma stämning stora delar av nya plattan [I]3[/I]. Man vill dansa. Man [I]måste[/I] dansa. [I]Tell You Something[/I], Sister Sledge-covern [I]Thinking of You[/I] med danska sångerskan Nai-Jee-Ria (för övrigt lillasyster till Excels Obi) och första singeln [I]Don't Break My Heart[/I] med engelska David's Daughters är alla klara hits. [I]Getaway[/I] där ADL och Swing agerar festfixare är nästan lika bra. Stamgästen ADL får på ett par låtar plocka fram den ljuva sångrösten också. Och det funkar hur bra som helst. Efter drygt halva plattan och med mjölksyra i benen minskar möjligtvis intresset något och låtarna känns ibland som ganska ordinära, om än helt okej, r'n'b-låtar. Med en sådan inledning är det kanske inte så konstigt. Att prata om Blacknuss som nyskapande är att ta i, men de besitter helt klart en av de viktigaste positionerna i den svenska soulvärlden just nu. Möjligtvis saknar man ibland en klar frontfigur i bandet, men det ingår ju i konceptet och med en så begåvad line-up känns det ganska sekundärt i slutändan.