1987 - Härskarkonst

camila astorga diaz 00:00 28 Apr 2015

Det finns en oundviklighet i balansgången mellan att sjunga drömskt och att sjunga sömnigt. På den gränsen har Victor Holmberg högst frivilligt valt att balansera. I de landskapen han skissar på hänger ekona med som bundsförvanter, tillsammans med autotunestrofer om att bli uppringd senare. Om att få frågan vad man ska göra sen. Om att träffa någon man inte kan beskriva i ord. Om att inte kunna lita på någon. Om att stå kvar ensam. Och det är i uppgivenheten, i det allra mest smärtsamma, i tanken om att ingen förstår och att meningarna inte ens behöver kryddas som allt händer. Det är då det slutar vara drömskt och spricker. Men det är åtminstone ärligt, även om det inte är vackert.

Mark Lanegan Band - Somebody’s Knocking

Att Mark Lanegan som få andra klarar att fånga essensen hos både Nick Cave och Iggy Pop vet vi sedan länge, och här är det mörkt och hotfullt som sig bör, med lager av gitarrer, mullrande pukor och tung elektronik. Det är mäktigt, suggestivt och… lite förutsägbart, va?

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.